Aankomst in Wli

25 februari 2018 - Hohoe, Ghana

Na de veel te drukke hoofdstad Accra kwamen we aan in Wli. Het dorpje is lekker rustig en vredig. Overal lopen dieren los rond en behalve de haan die me elke ochtend om 5 uur wakker maakt, vind ik dit erg leuk. We werden opgehaald door Edem. Hij is van de organisatie Narema waar we voor gaan werken. Hij nam ons mee naar onze nieuwe huizen en daar ontmoette ik mijn nieuwe familie bestaande uit een vader, moeder en twee zussen, waarvan de oudste een zoontje heeft. Verder lopen er hier hele dagen mensen rond waarvan ik nog steeds niet precies weet wie ze zijn, maar dat komt nog wel. Rosan ging naar haar eigen familie en het was toch een beetje gek om voor het eerst tijdens onze reis zonder haar te zijn. Gelukkig is mijn gastgezin super lief en ze zorgen erg goed voor me.

Edem heeft ons mee genomen door heel het dorp en ons aan iedereen voorgesteld. Gevolg is dat ik al heel vaak me aan mensen heb voorgesteld die me al kennen, maar op dit moment vind ik nog iedereen op elkaar lijken. Af en toe hebben we een meeting wat allemaal een beetje op ‘african time’ gaat. Als je iets afspreekt met iemand, hou er dan rekening mee dat het wel eens een uur later kan worden, of twee, of iemand komt helemaal niet.

Ik ben druk bezig met m’n plekje hier vinden en ik denk toch dat me dat aardig lukt. Na een bezoekje aan het dorpshoofd zijn we nu officieel inwoners van Wli, ik heb gezongen en gedanst in de kerk, een aantal woordjes geleerd in ewe (de lokale taal), het lokale biertje geproefd (minder dan 1 euro voor 625 ml yesss) en zelfs het douchen met een emmer gaat me best goed af. Wel heb ik nog wat issues met het gat boven een berg stront wat ze hier ‘toilet’ noemen, maar wie weet kan ik me daar nog over heen zetten. Ik heb zelfs al een aantal dingen gegeten die ik ook lekker vond.

Dan komt nog het aller beste plekje hier. Na een mooie en rustige wandeling door het bos kom je uit op de prachtige watervallen. Deze plek is zo ontzettend rustgevend dat ik hier graag samen met Rosan naar toe ga om even bij alles stil te staan. Er komt zo veel over ons heen op het moment dat we dit af en toe goed kunnen gebruiken.

Maandag starten we echt met werken. Er zijn verschillende schooltjes hier en we gaan elke dag op een ander schooltje werken. Na school zullen we buitenschoolse activiteiten organiseren voor de kinderen. Ik ben erg benieuwd of de kinderen net zo enthousiast zijn als Rosan en ik!

1. Bianca:
    2 maart 2018